söndag 28 april 2013

Ännu en söndag vid Bådaviken

Nattkölden bjöd på frost och ett rejält dimlager som låg kvar fram mot 10-tiden på förmiddagen. Ringduvorna på Leppoåkern lättade när jag cyklade förbi dem på väg mot fågeltornet något före åtta på morgonen.


Tranorna flyttade sig en aning längre bort.


Sikten var sisådär ute i viken.


Men ibland kunde något dyka fram ur dimman.


Grått mot grått.


Notera ögat och blinkningen jag fick.


Till sist var 400mm-objektivet alldeles för mycket...


...alldeles för mycket.


Sädesärlan höll sig som vanligt intill tornet.


Så småningom kunde man börja skönja vattnet ute i viken. En ensam sångsvan trumpetade och drog sedan iväg.


Någonstans här inne i dimman och vassen blåste rördrommen i sin flaska. Den har troligen precis anlänt för i fredags var det inget tutande. En vacker dag ska jag också ha turen att få en skymt av den där fågeln. Det har jag bestämt.


I brist på rördroms-fotografi plockar jag istället in en skrattmås.


Inte perfekt ännu - men en aning bättre än tidigare försök.


Dimman gav sig till sist. Tranparen flög förbi med jämna mellanrum. Den här tranan hade väldigt fransiga handpennor.


Sädesärlan höll fortsättningsvis koll på mig.


Havstrutar ser man ibland utanför viken men den här tog till och med en vända in över fågeltornet.


Likt tranorna ägnade sig sångsvansparen också åt att trafikera luftrummet.


Fjällvråk har synts ovanför Bådan i ett par veckor. Särskilt nära min kamera har den inte tagit sig men idag tyckte jag ändå att jag kan bifoga den till bloggen.


Jag noterade att något hängde efter gräsandshonan men kunde konstatera att hon lyckats trassla in sig i vass först när jag synade bilderna.


En liten del av närmare 20 grågäss i vacker formation. 5 st sädgäss flög också förbi. Tycker det är/har varit ovanligt få av dem i år.
Överhuvudtaget var det förvånansvärt lugnt och nästan artfattigt idag. En morkulla skrämde jag upp när jag gick den sista biten ut till tornet. Kärrhöksparet syntes som vanligt men de tenderade jaga mestadels på annat håll än inne i viken. En sothöna kunde jag se men tyckte mig höra ljudet av fler. Tre par knipor skymtades och hanarna pysslade traditionsenligt med bråk. Grodorna har börjat kväka inne i vassen men i övrigt verkar det som om våren fortfarande är trögstartad på djurfronten.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar