tisdag 23 april 2013

Troligen ganska nyvaknad

Jag fortsätter sakteliga att plocka in möten från lördagens vistelse i Bådaviken. Jag vågar inte svara på om detta är en vanlig groda eller en åkergroda. För att säkerställa arttillhörigheten borde man undersöka utformningen av en knöl vid bakfotens innertå. Det gjorde inte jag och grodan var säkert mer tacksam över att få vara i fred än att få art-infon säkerställd för en blogg. De grodor som hörs spela på vårarna är dock vanlig groda vilket hörs på ljudet.

Jag hade ganska vattentåliga skor men fick ändå ställvis balansera på tuvorna där marken var mer vattensjuk. Så när jag - på ett sådant ställe - såg grodan vågade jag inte öppna kameraväskan och byta till något mer lämpligt istället för 400mm-objektivet som satt på huset. Fick således leta mig bakåt drygt 3 meter och plåta grodan med telegluggen. Kändes avigt på något sätt.

Där den satt var det ganska skyddat men inte långt därifrån spanar vaksamma tran- och kärrhöks-ögon.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar