fredag 14 juli 2023

Bådaviken 6.6. Del 14 - Spjutflickslända

I föregående inlägg ordade jag om det smått anmärkningsvärda att jag dokumenterat så få jordloppor. Det samma får jag säga om underordningen flicksländor (inkl. jungfrusländor). Jag får väl säga det om trollsländor (ordn. Odonata) rent generellt.

Senast jag fotograferade en trollslända var i augusti 2021. Då rörde det sig om bloggens första flickslända, pudrad smaragdsflickslända.

Bloggens andra flickslända blir härmed spjutflickslända, Coenagrion hastulatum. 
Spjutflickslända hittas i stort sett i hela landet och flyger under ganska stor del av sommaren. Kan vara aningen svår att särskilja från andra blå flicksländor men känns igen på den svarta torshammaren längst fram på bakkroppen samt den vassa framåtriktade spetsen på därpå följande svarta band.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar