lördag 14 maj 2022

Bådaviken 15.4. Del 1 - Bloggfortsättning och tranor

För en månad sedan - samma datum som bilderna i det här inlägget togs - skrev jag ett inlägg om att det blir paus och eventuellt avslut på den här bloggen. Det kändes som om det var på tiden att lägga ner bloggverksamheten. Men här är jag trots allt igen.

För några dagar sedan insåg jag nämligen att bloggen fungerat väldigt långt som ett arkivsystem och när jag inte längre gör nya inlägg förpassas inte heller nytt bildmaterial in i det fungerande system vilket möjliggjort att jag faktiskt kan hitta äldre bilder på hårdskivorna. Mapparna med bilmaterial har enbart datum och plats i mappnamnet. Så om jag vill hitta bild på en specifik art går jag först till bloggen, söker upp arten och kollar när (datum) inlägget gjorts. Då hittar jag snabbt enskilda bilder bland alla bildmapparna. 

Jag borde förstås ha skapat ett taxonomiskt mappträd i vilket jag kan kopiera in bilder på enskilda arter i en specifik artmapp. Ett sådant mappträd har jag påbörjat. Jobbet med att skapa den strukturen för alla hundratals (över tusen) dokumenterade arter och sedan kopiera över dem med värdefull information i form av tid och plats är förstås enormt och tar gruvligt länge. Jag måste skapa arkivet från grunden och göra det pö om pö. Så för att överhuvudtaget ha någon slags koll på mina bilder kör jag härmed vidare med bloggen i alla fall.

15.4 var det fortfarande mycket is i Bådaviken. När jag kom ut till fågeltornet mötte jag två skeptiska tranor. De meddelade sitt missnöje med min närvaro och flyttade sig till en annan del av viken.

Jag flyttade mig också. Det var som vanligt (numera) inte för fåglarna jag cyklade ut till Bådaviken. Småkryp kan förväntas i kommande inlägg.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar