lördag 15 september 2018

Inte svart. Gul men tegelröd

För en vecka sedan gjordes en vända till Storsand (Monäs, Nykarleby). Lagom smart hade jag enbart utrustat mig med makroglas till kameran. Någon kikare hade jag heller inte. Följaktligen kände jag mig tveksam till mitt egen tankeförmåga samtidigt som jag på stranden försökte bända fram nånon slags telefunktion ur ögonen medan jag spanade på höstflyttande vadare som givetvis höll sig på bekvämt avstånd.

Det var bara att ge upp och avlägsna sig från stranden för att inte bryta ihop. Särskilt många småkryp rörde inte heller på sig. Det börjar trots allt bli sent och även om temperaturen fortfarande bjuder på värme har väl årstidsklockan ändå klämtat för en hel del småttingar.

Vissa trollsländor skramlar förstås omkring långt in på höstarna. Den fotograferade sländan var i mina ögon inte riktigt klockrent någondera art. Tyckte den drogs med vissa drag av svart ängstrollslända men konsultation av expertis konstaterade att den nog ändå torde vara en ordinär tegelröd ängstrollslända - Sympetrum vulgatum. Svart ängstrollslända ska ha helsvarta ben och en tydligare mörk triangel fram på ryggen. Tyckte dock inte att den här hade så mycket ljust på benen som jag normalt upplever att de tegelröda har och jag hade för mig att undersidan är svart. Liten var den också. Helt i klass med den lilla svarta modellen.
 I bland luras jag också av mina egna föreställningar som tycks förstärka vissa egenskaper som kanske egentligen bara är vaga.

Men den är ju varken svart eller tegelröd!?
Nej, men de här ängstrollsländorna är variabla och har i olika ålder (och kön) sina också andra färgalternativ än vad namnen antyder.
För inte så länge sedan hade jag samma art uppe här på bloggen. De exemplaren gick i sina röda toner.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar