söndag 2 september 2018

Asätarparasitoid 2

Förra inlägget ger bakgrund till det som syns här.

Det här är en större släkting till de små steklarna i föregående inlägg. Honan på bilden är kring 5-6 millimeter lång och jämfört med övriga representanter för underfamiljen Alysiinae (fam. Braconidae) är hon ju nästan rent av en bjässe.

Min gissning är att hon tillhör släktet Alysia eller åtminstone någonting närbesläktat. Men redan släktet Alysia inbegriper 20 st arter i Finland och utan insamling är det säkerligen omöjligt att artbestämma.

I mitt krysshäfte skrivs hon således in med ett väldigt svagt Alysia följt av en hel hord stora och kraftfulla frågetecken. Detta mest som en minnesanteckning över var i Alysiinae-taxonomin hon eventuellt kanske möjligen kan tänkas befinna sig.

Det roliga var ju att den här stekeln ställde upp och lade ägg medan jag hade kameran till hands. Visserligen var väl samarbetsförmågan sisådär och jag försökte förtvivlat få både ovipositor och huvud (ögon) samtidigt i fokus. Men på något sätt lyckades hon ständigt vrida sig så att jag inte träffade rätt eller att något dun var i vägen mellan stekel och kamera.

Hon deponerade ägg i rasande takt och befann sig på fågelkadavret åtminstone två dagar.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar