fredag 29 december 2017

Vilda blåmesar

Det finns ju i dessa dagar ett litet fönster av ljus mellan typ kl. 12 och 13. Jag bibehöll gårdagens ISO-inställning på kameran och letade mig ut till Bådan för att se om där fanns något att se.

Föga förvånande var det stilla och händelselöst. Men det händelselösa bröts ändå av två blåmesar som verkade tycka att gårdsmatning är för andra former av mesar. Det här paret ägnade sig åt den matjakt de är utvecklade för.

Inga löjliga fröautomater för dessa friluftsfåglar. De kanske har läst den här brittiska rapporten som påvisar att vintermatning kan resultera i ökad dödlighet hos avkomman. Men den rapporten är förresten från 2013 så det är knappast troligt med tanke på blåmesars medellivslängd.

Jag tror jag har påtalat det tidigare i den här bloggen - men det är lustigt hur ett par blåmesar blir så mycket mer intressanta när man möter dem ute i "det vilda" än när de pendlar mellan buskage och fröautomat hemma på gården.


Speciellt vasstrån blev noggrant undersökta. Kunde notera att de verkligen också hittade mat. Motsatsen vore förresten ganska konstig.


Vädret var på plus-sidan om nollstrecket i dag. Snön som kommit i ganska riklig mängd de senaste dygnen var blöt och tung. Mot nyårshelgen ska det bli några enstaka minusgrader men molnen verkar hålla sig kvar och därmed blir det väl heller inget förbättrat fotograferingsväder att vänta.

Jag följde med blåmesparet i deras metodiska förflyttningar längs bådavikens strandvegetation. De höll konstant kontakt genom sina läten och befann sig sällan mer än fem-sex meter från varandra. Efter ca 100 meter avverkad strandremsa tröttnade de väl på mitt allt mer närgångna sällskap och drog till den tätare skogen i närheten.



Känns knasigt att göra ett så här bildrikt och långt inlägg med tanke på motiv, kvalitet och innehåll. Men jag har sett andra bloggar som presterat drivor av minst lika meningslösa trivialiteter och Utgångspunkten tänker därför inte känna skam över detta.

På väg hem noterade jag även vilda domherrar som försåg sig av knopparna högt uppe i björkarnas kronor.



K. E. Plummer, S. Bearhop, I. Leach, D. E. Chamberlain, J. D. Blount
Scientific Reports 3, Article 2002 (2013)
doi:10.1038/srep02002


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar