tisdag 5 december 2017

Supermåne


Även om det är (en aaaaaningen raljerande) julkalender på gång så lägger jag förstås också upp andra inlägg ifall sådana blir tillverkade.

När nu supermånen råkade sammanfalla med hyfsat klar himmel passade jag på att ta några nya bilder (jämför med gamla). Just den natten då månen var som rundast var det dock en del störande moln och fotograferandet fick vara. 
Bilden ovan är således vald från ett antal exponeringar som gjordes på natten mellan fjärde och femte december när månen började bli lite naggad i högra sidan.
Använd utrustning: 
- Hus. 7D MkII,
- EdMika FD-EOS adapter,
- FD 2x-A Extender,
- Objektiv. FD 150-600 f5.6 L.

Slutartid 1/60, bländare f8, ISO 100. 

Atmosfären ganska nådig och den här bilden fick någorlunda skärpa. 
Egentligen borde jag även har testat med Canon FD-EOS-adaptern. Då kunde jag ha gjort direkta jämförelser mellan 2x-konverterns kraftigare förstoring och FD-EOS-adapterns bättre optiska kvalitet. Det senare alternativet kräver mer beskärning för att motivet ska fylla bildfortmatet, men kvaliteten kan eventuellt ändå räcka till för att slutresultatet ska bli något bättre. Jag var dock för trött-lat för sådana tester.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar