fredag 1 december 2017

Julkalendern 2017

Det här inlägget hade jag tänkt plocka in i går. Men dagschemat tog ut sin rätt och det förblev ogjort.

-----

Julkalendern är tillbaka efter ett års paus.

Den här gången fick jag helst spontant för mig att den ska få bjuda på allehanda lustiga fynd jag gjort på diverse nyhetssidor (ofta kommentarsfält) och diverse sociala plattformar (typ Facebook). Det kan även vara insändare i tidningar. Jag känner ju liksom att julkalendern ska avvika från bloggens normala innehåll.

Allt är ändå naturrelaterat. Ofta handlar det om kommentarer eller uttalanden min humor kittlas av. Det kan även vara allmänt märkvärdiga påståenden vars mening är fullständigt absurda. Men jag lär ju höra till den sk. ironiska generationen. Så jag skyller på ålder och social kontext.

Merparten av materialet är hämtat från detta års andra halva - höstsidan alltså.
Jovisst kommer en hel del att plockas ur sitt sammanhang. Men det är ju min julkalender och jag bestämmer. I det stora hela blir inläggen, kommentarerna och uttalandena inte mer rätt oberoende vilket sammanhang de än skulle pusslas in i.

Beroende på omständighet - offentlighet el. dyl. - håller jag vissa anonyma medan andra kan synas med namn. Om fallet är det senare baserar jag det på att vederbörande publicerat sitt uttalande på offentligt synlig plats.

Vad har min kalender med julen att göra? 
Vad jag vet (och kan förstå) finns ingen koppling alls. Jag ser kalendern bara som en förevändning att publicera ett och/eller annat.

I morgon (i dag) börjar vi räkna ner... eller upp... eller nåt.

Edit 16.3.2019: Alla utom två luckor är avlägsnade. Jag har skrivit raljerande om olika miljö-, ekologi- och klimat-relaterade uttalanden jag anser var helt huvudlösa. Det råder dock så pass dålig förmåga att se skillnad mellan sak och person att jag fann för gott att avlägsna dessa. Den här bloggen är helt enkelt inte platsen där en sådan debatt-debatt behöver föras och jag upplever att inläggen därmed blev överflödiga och irrelevanta.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar