måndag 27 mars 2017

Hovmästarn!...

... det blev soppa av min flugbild!

Men jag trycker en blyertspenna i ena spolen och roterar hela kassetten runt pennan så att bandet dras tillbaka. Alla som inte begagnat blyertspennor och kassettband ombeds nyttja sökmotor ifall beskrivningen av hur ett band kan backas inte blev begripligt.

För några dagar sedan var jag ute och kastade tallbarr mot ett uppsamlingskärl. Sedan städade jag bort barren och kontrollerade huruvida några smådjur eventuellt fanns att beskåda. Det fanns det.
Spindeln i förra inlägget är ett sådant exempel. Här följer två andra små varelser. 

Börjar med sudd-soppan som förrätt. Eftersom det är den första ur denna familj jag fotograferat, så får den vara med trots kvalitativa brister.

Den här 1,5 mm (kroppslängd) lilla flugan var en galet hoppande och skuttande rackare. Hade fullt sjå med att hitta den i sökaren och så fort jag skymtade henne (eller möjligen honom) var hon-han raskt försvunnen igen. Jag kämpade inte så värst länge och ägnade exponeringar och tid på mera fogliga kryp i stället.
Inledningsvis fick jag för mig att det skulle vara någon ur underfamiljen Chloropinae i familjen Chloropidae (fritflugor) men hittade inget som passade. Jag vände mig således till expertis och fick reda på att familjen är Sphaeroceridae och att underfamiljen är Limosininae. Längre än så kan man kanske inte gå. Vad heter Sphaeroceridae på svenska då? Jo hoppflugor. Tänka sig.

Den andra flugan - som egentligen är den första eftersom jag hittade den före den föregående - är i alla fall en fritfluga (Chloropidae). Den ingår i underfamiljen Oscinellinae och släktet är Elachiptera. Arten är vanskligare att spika eftersom det finns två snarlika - E. diastema och E. cornuta - vilka båda kan påträffas Österbotten. Tror den var uppemot 2,5 - 3 millimeter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar