söndag 4 augusti 2013

Mickelsörarna. Del 8 - Några tvåvingar

Småkrypsfotograferandet blev inte så intensivt och när jag på onsdagskvällen gick ut för att kolla insekterna som besökte de blommande växterna gjorde vinden fotograferandet lite halvknepigt. 
Strättan (åtminstone tror jag det var strätta) - Angelica sylvestris - hade besök av olika tvåvingar och några små parasitsteklar. Mitt engagemang svek en smula i och med att blommorna svajade i blåsten. Jag orkade inte hålla ut så värst länge och antalet vettiga bilder blev därefter.

Blomflugan på bilden ovan är nog Syrphus torvus (hårig solblomfluga) om jag inte ser fel.

Myggan med gul bakkroppssida är en sorgmygga (Sciaridae) av något slag. 
En gissning är Sciara thomae.

Till vänster två småttingar som jag inte kollat upp. De gör i alla fall fler småttingar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar