lördag 15 maj 2021

Trubbdisksnäcka

Lite skamset får jag konstatera att snäckor och sniglar blivit närmast helt ignorerade på den här bloggen. 
Ja, inte bara på bloggen, utan även i mitt observerande av diverse kryp ute i spenaten rent generellt.

Varför?
Jag vet inte!
Har inget vettigt svar och ingen som helst relevant argumentation.
Är jag ointresserad av dem?
Näee... det skulle jag inte säga.

Typ 35 arter borde vara möjliga att hitta i Österbotten - kanske ytterligare någon förbisedd art om man har tur. En del av snäckorna är förtvivlat små och har garanterat passerat under mången radar.

Innan det här inlägget kom till förekom enbart två arter på bloggen. Flera av inläggen var dessutom med fokus på en parasit. Inte ens de ofta påträffade sniglarna har fått plats i mer än ett enda halvhjärtat inlägg.

Ska försöka bättra mig och oftare låta dem ta plats på kamerans sensor och minneskort. Man träffar ju trots allt på dem nästan jämt och ständigt.

Här är en hyfsat vanlig snäcka som kan hittas i hela landet. Trubbdisksnäcka - Discus ruderatus - blir uppemot 7 mm bred och kännetecknas främst av de tydliga tvärgående/radiala åsarna/ribborna (radiärstriering). 

Förväxling kan ske med släktingen fläckdisksnäcka (D. rotundatus) som dock är mer sydlig i sin utbredning och troligen inte hittas på dessa breddgrader - utom möjligen i växthus.

Trubbdisksnäcka är främst skogsbunden och hittas ofta i stubbar och under förmultnande trä. Snäckorna (tre dokumenterade individer) på bilden fanns under ett antal tjocka bräder intill trädgårdens damm.



Referens:

Anne Koivunen, Pekka Malinen, Hannu Ormio, Juhani Terhivuo, Ilmari Valovirta
Suomen kotilot ja etanat
Tibiale 2014
ISBN 978-952-67544-6-8

von Proschwitz, T. 2018
Artfakta land- och sötvattensmollusker.



 

1 kommentar:

  1. Hej
    Skulle gärna komma i kontakt med dig för ett ev köp av några stillbilder till SVT. MVH Anna Savolainen 070/359 2225 anna.savolainen@svt.se

    SvaraRadera