fredag 15 november 2019

Anamorfa kluttar

Dessa bruna högar kunde vara resultatet av förbipasserande fyra centimeter hög hund med galet krånglande mage.
Men så små hundar rör sig inte i trädgården och någon näbbmus är heller inte den skyldiga.

Givetvis är det en svamp. Här rör det sig om någon svamp som hör till en av de många grupperna vilka har benämningen dyna i det svenska namnet.

Jag är fortfarande gravt obevandrad i dena stora - och för mig svåra - grupp som i alla fall ingår divisionen sporsäcksvampar (Ascomycota). Men att hitta rätt i de "undre" klassificeringarna av dessa svampars släktträd är än så länge inget jag lyckas med. 

Att det rör sig om någon dyna har jag fått hjälp med i en svampgrupp på fb.

Jag borde förstås ha fotograferat de svarta fruktkropparna närmare och mer noggrant. Det är nämligen de som är mogna. De bruna har inte nått "vuxet" reproduktionsstadium än och är alltså anamorfa.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar