måndag 18 november 2013

Nya ben (stativ)

För några dagar sedan fick jag hem ett nytt stativ. Hittills har jag använt mig av ett Manfrotto 055XPROB tillsammans med ett Manfrotto 498RC2-kulledshuvud.
Manfrotto-stativet är absolut användbart i många sammanhang men när stora objektivet (Canon FD 150-600 f5.6 L) införskaffades blev det för lite för klent. Dessutom är huvudet helt fel för ett sådant objektiv. Det fungerar till nöds men blir skakigt och ger dålig balans.
Jag var alltså i behov av lite stadigare grejer och valet föll på Induro AT413. Till detta hade jag beställt ett videohuvud av en annan tillverkare men tyska Amazon (där jag beställt huvudet) meddelade idag att leveransdatum är okänt. Funderar på att hitta ett alternativ.

Induro-stativet var med ut på premiärtur till Tisskärssand igår. Så småningom ska jag försöka mig på en recension av båda stativen.

Hade Manfrotto-huvudet med igår. Det fungerar som sagt något så när trots allt.
Väskan som skymtar på bilderna är en Tamrac Expedition 9. Den (samt en annan kameraryggväska) har jag också tänkt mig skriva närmare om - recensera - i något skede.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar