söndag 25 augusti 2024

Bådaviken 3.7. Del 1 - Mydaea sp.

Inga besök i Bådaviken mellan 2.6 och 3.7. Lång paus under en vanligen intressant period. Men så kan det bli. Livet består förstås av fler saker än hobbyrelaterat sökande efter olika organismer i omkringvarande natur.

Vanligen publicerar jag de olika arterna i kronologisk ordning. Det vill säga i den ordning de upptäckts och dokumenterats. Här gör jag ett undantag och återkommer till första observationen i ett senare inlägg. Först ut är således andra arten jag mötte.

Art blir dock lite väl mycket sagt. Misstänker nämligen att man inte kommer till art då det endast blev en enda bild innan flugan försvann. Små hår syns vid förgreningen av vingribborna R2+3 och R3+5. Det indikerar släktet Mydaea. Sedan blir det trixigt.

Släktet inbegriper 16 arter på finländska artlistan och enligt observationsstatistiken är 7 st vanliga. Ett mindre antal arter kvarstår som potentiella svar baserat på vad jag ser i fotografiet. En lateral bild hade varit mumma och därmed får det i nuläget stanna vid Mydaea sp.
Bilden är uppladdad så att mer flugbevandrade personer kan granska den och om något svar dyker upp får jag redigera inlägget.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar