lördag 5 november 2022

Megalepthyphantes pseudocollinus

Höstarbete i trädgården är lika svårt som vilket annat trädgårdsarbete när som helst under den snöfria delen av året eftersom man ständigt störs av småkryp man måste kika närmare på.

10.9 försökte jag ignorera dem i samband med omhändertagande av en fälld gammal rönn vars stam, grenar och kvistar drällt kaosartat på helt fel ställe över ett år.

Till slut kunde jag ändå inte låta bli att gå in efter kameran för att ta några fotografier av de där "triviala" husmattvävarna, Lepthyphantes leprosus, som dök upp här och var så fort man plockade med rötangripna grenar på marken.

Jag hade sedan tidigare inga bilder av vuxna hanar (enbart subadulta individer) och noterade att det därmed fanns goda möjligheter att åtgärda den bristen.

Jag tog de där "några bilderna" precis som planerat och återgick därefter till arbetsuppgifterna utan att reflektera närmare kring vare sig spindlar eller bildmaterial.



Så här i efterhand kan jag kanske tycka att jag hade någon slags förnimmelse av att spindlarna inte kändes helt klockrena som husmattvävare. Men samtidigt är mina ögon inte riktigt ändamålsenliga när det handlar om att uppfatta alla detaljer på levande individer och fotografierna förblev ogranskade på kamerans minneskort. Min känsla är måhända en efterkonstruktion.

När jag nu snart två månader senare började kika närmare på spindlarna kunde jag ändå snabbt konstatera att hanen inte alls såg ut så som en husmattvävare bör se ut. Palptibian ska t.ex. inte inte ha ett dylikt utskott (tibial apophysis). 
Vem har ett sådant utskott då? 
Jo Megalepthyphantes pseudocollinus!

M. pseudocollinus är namngiven och beskriven av Michael Saaristo 1997 efter fynd av spindeln hemma i Åbo (ref.). Saaristo konstaterade att de spindlar han hittat inte stämde överens med M. collinus som fanns beskriven från "kontinenten" och kom fram till att det rörde sig om en tidigare obeskriven art i släktet. Likheten arterna emellan är dock så pass stor att de små skillnaderna troligen tidigare förbisetts. Dessutom finns utseendevarianter på palputskotten hos båda arterna (se ref.).

M. collinus har inte observerats i Finland och M. pseudocollinus är rapporterad enbart i södra delarna av landet. I den gamla och numera o-uppdaterade Atlas över Finlands spindlar (ovan) finns ett isolerat fynd i Vasa. Övriga observationer är tydligt mer sydliga. På laji.fi (nedan) är rapporterna ännu mer koncentrerade i söder, men där saknas gjorda verifierade (o-inrapporterade) observationer från Tammerfors och Jyväskylä. 

Det ser hur som helst ut som om "mina" M. pseudocollinus är det nordligaste fyndet i landet och därmed i hela Europa. Arten är inte hittad i Sverige och har rent generellt en östlig utbredning i Europa och över mot Asien. 

Vilken tur att jag föll till föga och hämtade kameran för att dokumentera några "triviala husmattvävare". Nästa år blir det aktivt sökande efter dessa spindlar.



Referens:

Michael I. Saaristo
Description of Megalepthyphantes pseudocollinus, n. sp. (Araneae: Linyphiidae: Micronetinae)
Bulletin of the British Arachnological Society 10, 257-259. 1997


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar