tisdag 11 februari 2020

Spilomena differens

Genomgången och dokumentationen av insamlade småkryp fortsätter. Jag befinner mig för närvarande i raden av nålar med rovsteklar limmade på de små, spetsiga kartonglapparna och har nyligen gjort inlägg med tre st Crossocerus elongatulus-hanar och en Pemphredon lugubris. Följande stekel till rakning är en liten sak på ca 3,5 mm. Närmare kontroll visar att det är en representant för släktet Spilomena.

Jag har en tidigare insamlad Spilomena-stekel och den finns även här på bloggen. Fortsatt undersökning visar att det även rör sig om samma art. I föregående inlägg förhöll jag mig en smula försiktig med artbestämningen, men nu tror jag det går att vara ganska säker på att det rör sig om Spilomena differens. Mer om artbestämningen och arten i det nämnda (och länkade).

Samtidigt som jag dokumenterar krypen testas även lite olika ljussättningar. Därav varierande bildkaraktär.

Det är främst ljusdiffuseringen jag experimenterat med. I alla bilderna fungerar det inte till belåtelse, men de får ändå komma med här. Den andra av lateral-bilderna ovan har två lager diffusorer för att få ljuset utspritt ytterligare och därmed erhålla mindre kontrast, färre reflektioner och mjukare övergångar.


Typiskt för Spilomena-arterna är de stora runda vingmärkena.

Två av landets Spilomena-arter har tydlig fåra (till höger i bild) med distinkta gropar mellan mesoscutum och scutellum (skutellen). Resterande arter har en jämn fåra utan enskilda gropar.

Spilomena differens ska mot mesoscutums bakre kant ha flera tunna och mot kroppens mitt vända fåror. Spilomena curruca ska ha färre, i längsled parallella fåror. De fåror jag tycker mig se är av den först nämnda formen.

S. differens har enligt Lomholdt (1984) mer avsmalnande huvud bakåt än S. curruca. Jag upplever att formen hos den fotograferade stekeln också stämmer bättre överens med S. differens när man jämför med bokens illustration av den karaktären.

Så summa summarum kan jag inte tolka denna (eller den förra Spilomena-stekeln) på annat sätt än att det handlar om just S. differens.

Närbild av mesoscutum och scutellum.

Ett par porträttbilder av varierande kvalitet. De är tagna ur dokumentationssynpunkt men inte särskilt viktiga för artbestämningen i det här fallet.



Referenser:

O. Lomholdt. 1984
The Sphecidae (Hymenoptera) of Fennoscandia and Denmark (Fauna Entomologica Scandinavica, Vol 4.)

Veli V. Vikberg
A re-evaluation of five European species of Spilomena with a key to European species and relevance to the fauna of North Europe, especially Finland (Hymenoptera: Pemphredonidae)
Entomologica Fennica. 24.3.2000


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar