tisdag 3 september 2019

Bådaviken 24.8. Del 5 - Korsspindel

Det är nu de stora hjulspindelhonorna i sitt äggstinna tillstånd lever upp till adjektivet. Kroppslängden uppnår närmare 18 mm för de större individerna. Honorna i det här inlägget var kanske ett par millimeter kortare än så.

Korsspindlar fastnar allt som oftast på kamerasensorn. Det beror dels på att de är vanliga och dels på att jag gärna dokumenterar dem eftersom de är variabla. Jag vill helt enkelt gärna ha deras färgvariationer i bildarkivet.

Som synes är båda av den typsikt gulbruna - eller orange - färgvarianten. Jag såg inte så många andra korsspindlar samma dag och jag har därför inte koll på vilka färgtoner som är vanliga där ute vid Bådaviken. Det kan ju ha varit en slump att jag råkade få syn på två gulbruna. Här hemma i trädgården har jag nu också dokumenterat några artfränder men dem återkommer jag till framöver. Ska även orda en smula om färgvariation hos spindlar i nästa inlägg.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar