torsdag 22 november 2018

Hyposoter sp.

I september gjorde jag ett inlägg med en brokparasitstekel (fam. Ichneumonidae) insamlad från ett fönster i snickeriet. Den blev närmare bestämd än bara på familjenivå, men det får man läsa mera om ifall man klickar på länken ovan. I det inlägget skrev jag att jag skulle lägga ut fler fynd här på bloggen. Men att fotografera dem är förenat med hyfsat omfattande tidsförbrukning och den tiden har inte riktigt infunnit sig de senaste veckorna. Men nu är jag på G igen och här kommer följaktligen nästa stekel från det där fönstret.

Vad jag själv kunde konstatera var att hon är sju mm lång. Det är förvisso ganska enkelt att komma till den slutsatsen eftersom det är mätbart. Så långt, så väl. Sju millimeter är dock en alldeles för vag beskrivning ifall man vill artbestämma en brokparasitstekel. Det finns ju hiskeliga mängder arter.

Att det är en brokparasitstekel (Ichneumonidae) är i princip lika lätt att konstatera som hennes längd. Men sedan vill man ju komma vidare och följande steg är underfamilj. Allmänt utseende och framförallt karaktärer på bakkroppsskaftet (Petiolus), huvudet och vingribbor fick mig att tro på Campopleginae (klämbaksteklar).

Men jag besitter inte total kontroll av de många olika underfamiljernas kännetecken och det ska inom kort åtgärdas genom beställning av en alldeles rykande färsk bok som heter Ichneumonid Wasps (Hymenoptera: Ichneumonidae): their Classification and Biology (Handbooks for the identification of British Insects 7/12) by Broad, G.R.; Shaw, M.R.; Fitton, M.G.

Brokparasitsteklarna innehåller en stor drös underfamiljer och en del variation finns ju inom respektive gäng. Visserligen har de en del typiska kännetecken, men det är dem jag än så länge inte känner mig säker på.

Min "underfamilj-bestämning" höll ändå måttet den här gången och genom Hymenopterists Forum fick jag släktet Hyposoter. Någon artning låter sig inte göras och denna stannar således som Hyposoter sp. Jag borde även ha tagit en bild av Propodeum (bak på mellankroppens ryggsida) för att eventuellt genom den kunna få en gissning. Men även med en sådan verkar det i nuläget inte finnas garantier för artbestämning. 

Släktet har för närvarande 24 arter i den "finska listan" men det finns galet många arter i Europa och en del av dem är lär enligt uppgift ännu inte riktigt vara beskrivna och/eller reviderade. Man kan tänka sig att det finns revideringsmöjligheter beträffande våra inhemska arter också.

Klämbaksteklar (givetvis inkl. släktet Hyposoter) är parasitoider på fjärilslarver. I samband med förpuppningen spinner klämbakstekellarverna en medicinkapselformad kokong som ofta är vit med svarta fläckar och som därmed är relativt lättigenkännlig.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar