fredag 26 februari 2016

Leksaksprovning

Medan jag var i Umeå passade jag på att införskaffa ett av de mer galna och extrema objektiven som någon av de stora etablerade kameratillverkarna saluför - nämligen Canon MP-E65 f2.8.
I Umeå finns nämligen Cyberphoto och jag tyckte att det skulle vara kul att åka till själva lagerbutiken - även om där inte finns mycket att se. Cyberphoto kan nämligen ståta med riktigt konkurrenskraftiga priser och bra service. (nej, jag får inte betalt eller rabatterade priser för att skriva det) 
Med galet menar jag att objektivet har ett användningsområde som är sanslöst smalt och att det tekniskt är långt från den absoluta merparten av "normala" kameraobjektiv. Dylika nisch-produkter är ju inte alls särskilt vanliga bland skraja mainstream-storbolag som t.ex. Canon.

På många sätt är MP-E65 tekniskt i någon mån ganska lika som ett system med bälg och objektiv. En skillnad är att MP-E65 även har ett antal linser närmare kamerahuset - något som alltså inte existerar inuti en bälg. Linserna i objektivets främre ända kan matas långt ut/framåt från kamerahuset. Närgränsen förkortas rejält och "uppförstoringen" ökar.
Objektivet sträcker sig mellan 1 och 5 ggr "uppförstoring". Arbetsavståndet vid 1x är 101 mm och vid 5x är det 41 mm. 
Internätet är fullt av information om detta eminenta stycke objektiv (bl.a. här) och jag börjar därför inte orda så värst mycket mer om det.

Man kommer långt med bälg och ett hyfsat objektiv i bälgens framända. En sådan utrustning kostar dessutom ungefär en femtedel av MP-E65. Men MP-E65 vinner på ett flertal praktiska punkter. 

1. MP-E65 är lättare, behändigare, smidigare och lite mer stryktåligt än bälg+objektiv-kombination.

2. Råkar man ha ett Canon-hus kommunicerar förstås objektivet med kameran. Det ger fördelar (kanske även med andra hus i kombination med rätt adaptrar). 

3. Med bälg+objektiv blir det generellt tokmörkt i sökaren. Man måste köra med Live View. MP-E65 håller helöppen bländare ända tills man trycker av och objektivet slår till vald bländarstorlek. Det är en absolut fördel ifall man vill ha små bländaröppningar (för ökat skärpedjup) och ändå klart och tydligt se motivet genom sökaren (eller Live View) innan exponering.

Men fokus är manuellt. Objektivet har inte ens en fokusring. Nej, vad den saken beträffar, är det precis samma som med bälgen. Fokus och skärpa finns på ett visst avstånd från objektivet och det är bara att försöka hitta och hålla fokus innan man trycker av.

Tog i all hast några enstaka första bilder med detta objektiv tidigare idag. Bilderna här i inlägget säger kanske inte så mycket - speciellt eftersom jag inte nu bemödat mig om att lägga ut info kring dem. De är bara resultaten av lite planlöst pekande med objektivet i fråga. Om jag får tid över så gör jag framöver antagligen ett litet test för att om det finns kvalitativa skillnader mellan min gamla makro-utrustning och MP-E65. Då handlar det om fotografering i den lilla "makrostudion". För utomhusbruk och levande motiv är det nog blott och bart MP-65 som gäller från och med nu.

2 kommentarer:

  1. Hej Robert. Jag har en kompis som lekt med makro och sk. fokusstacking, med smått fantastiska resultat. Nu när du har den grymmaste macrogluggen som finns så skulle du nästan testa det.
    Han insåg dock att han också behövde en sk. fokussläde för att flytta skärpan utan att fokusera om gluggen.
    Hittade en länk om detta, men det finns säkert massor mer på nätet.
    http://feber.se/foto/art/256317/lr_dig_fokusstackning/

    SvaraRadera
  2. Jadå. Jag har fokus-stackat i ett par-tre år. Har mikrometer-släde och diverse andra prylar tillhanda. :)

    SvaraRadera