lördag 19 november 2016

Paus i jobbet blev paus i bloggpausen - Veckans pausmyra

Inläggstakten är fortsatt långsam och det har närmast blivit en liten period av bloggpaus senaste veckan. Jag ägnar nämligen dagarna nästan helt åt insekter, men det är inget jag ännu ger några förhandsvisningar av. Tids nog ska det arbetet få sin givna plats också här.

Idag blev jag dock tvungen att ta en liten paus från det där insektsjobbet. Då passade jag på att peta med en annan insekt. Under hösten har ett litet antal bevingade hushästmyror - Camponotus herculeanus - dykt upp i kåken. Det har varit någon enstaka drottning och ett par hanar. Normalt är jag lätt vek när det handlar om att ha ihjäl något, men hästmyror hör till de där lätträknade arterna jag kan likvidera utan påföljande sömnlösa nätter med plågat samvete.

Självfallet måste liken tas tillvara. Så under den där nämnda pausen tidigare idag, inledde jag en liten "montering" av denna drottning. Antagligen lär jag återkomma till henne och hennes friare.


2 kommentarer:

  1. Men man kan ju se hästmyrorna som en indikatorart, som visar om man har rötskada i huset. För friskt virke ger de sig väl sällan på?

    SvaraRadera
  2. Vi har dem antagligen någonstans. Men vi har aldrig lyckats lokalisera var. Det är oroande. På gården finns de i några gamla trädrötter (utan träd) men de flygmyror som kom upp sent på hösten kan inte ha kommit utifrån.

    SvaraRadera